سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آب انبار کلار

استان یزد یکی از استان های کشور ایران می باشد که شهرهای تاریخی را با بافت قدیمی در خود جای داده است. یکی از آن ها شهر میبد می باشد که جاذبه های تاریخی و باستانی مختلفی را ازآن خود کرده و با همان شکل و بافت گذشته خود باقی مانده است. شهرستان میبد از نارین دژ هفت هزار ساله تا کوچه های خشتی و کاروانسراها دارای بافتی قدیمی است که با قدم زدن در کوچه های آن می توانید به تماشای زندگی کویر نشینان ایران بپردازید، زیلو این شهر به شهرت جهانی رسیده و سفال های آن مانند ندارند.

این شهر دارای جاذبه های تاریخ مختلفی است که مجموعه کاروانسرا یکی از آن ها می باشد، مجموعه کاروانسرا متشکل از آب انبار، یخچال، چاپارخانه و ... می باشد که همگی در مجاورت با هم قرار گرفته اند. در این مقاله به بحث در مورد آب انبار کلار پرداخته ایم. تا زمانی که شما تصمیم گرفتید به بازدید از مناطق کویری استان یزد بروید متوجه جاذبه های تاریخی بی نظیری که در شهر میبد قرار گرفته اند شوید. برای مسافرت به استان یزد می توانید از طریق سایت اینترنتی مستر بلیط برای سفر خود بلیط هواپیما یزد را خریداری نمایید و راهی سفری لذت بخش شوید.

anbar kelar-b آب انبار کلار

یکی از آب انبار هایی که در شهر میبد قرار دارد آب انبار کلار می باشد که دقیقا رو به روی کاروانسرای شاه عباسی واقع شده و تناسب زیبایی در معماری با سردرگاه و سابط دارد. از ارتباطی که بین آب انبار و کاروانسرا مشاهده می شود خواهیم فهمید که در زمان های گذشته مجموعه کاروانسرای شاه عباسی نیاز مبرمی به آب انبار داشته که برای کاروان هایی که به آن جا می آمدند آب مورد نیاز را تهیه نمایند. از ویژگی هایی که می توان برای آب انبار کلار نام برد استفاده از موقعیت توپوگرافی این شهر در ساخت آن می باشد که آن را بر روی مخزن و پلکان‌های آب انبار پیاده کرده است، به نحوی که کسانی که برای استفاده از آب به آن جا می رفتند می توانستند با گذشتن از چند پله به شیر آب انبار دسترسی داشته باشند، این آب انبار امروزه هم به عنوان یک منبع برای آب آشامیدنی مورد استفاده قرار می گیرد.

آب انبار کلار میبد را در سال 1391 مورد مرمت و تعمیر قرار دادند، این تعمیرات را بر روی قسمت های فرسوده و از کار افتاده آب انبار مثل طاق ها انجام می دهند، همچنین شامل طراحی نما، تعمیرات نورپردازی منحصر به فرد، ازاره های چینی، لایروبی و ... می شود. یکی از ورودی های آب انبار کلار که نیاز به تعمیر داشت کار مرمت آن را خیلی سریع به اتمام رساندند تا گردشگران بتوانند به راحتی از این بنای تاریخی دیدن نمایند. در تعمیر این سازه سعی شده است با رعایت ایمنی بازدید از داخل تنوره و سازه های آبی آب انبار را برای مسافران مهیا کنند. مرمت آب انبار کلار میبد را در تیرماه سال 91 شروع نمودند و در دهه فجر همان سال هم به اتمام رساندند تا بتواند آن را در اختیار بازدید کنندگان و گردشگران قرار دهند.

https://mrbilit.com/mag/meybod-water-reservoir/