سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خانه میرزا کوچک خان جنگلی

این بنای تاریخی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری شهر رشت محسوب می شود که در مرکز شهر واقع شده و سالانه پذیرای گردشگران بسیاری از سراسر نقاط ایران است. میرزا کوچک خان جنگلی از شخصیت های بزرگ سیاسی استان گیلان است که خانه او در محله استاد سرا در خیابان دبیری واقع شده است. خانه میرزا کوچک خان جنگلی امروزه به موزه ای دیدنی در شهر رشت تبدیل شده و اکثر افرادی که به این شهرسفر می کنند به بازدید از خانه میرزا کوچک خان جنگلی می روند. اگر می خواهید با این بنای تاریخی بیشتر آشنا شوید پس تا پایان با مجله مستر بلیط همراه باشید.

خانه میرزا کوچک خان جنگلی (1399) | عکس ، آدرس ، نقشه و هر آنچه باید بدانید  - کجارو

تاریخچه

یونس استاد سرایی مشهور به میرزا کوچک خان جنگلی  در سال 1257 هجری شمسی  در خانه اجداد میرزا بزرگ در شهر رشت به دنیا آمد. میرزا جز مبارزان جنبش جنگل بود و به منظور آزاد سازی گیلان از دست نیروهای روسیه با آن ها می جنگید. متاسفانه میرزا کوچک خان جنگلی در جریان یکی از همین مبارزات نتوانست موفق شود و با شکست سختی روبرو شد و مجبور شد برای دفاع از جان خود به کوه های تالش عقب نشینی نماید. میرزا کوچک خان در کوه های تالش دراثر یخ زدگی فوت کرد.

او از همان دوران جوانی نیز به تحصیلات دینی علاقمند بود و در این زمینه اشتغال داشت. میرزا کوچک خان از جمله نیروهای انقلابی بود که در جریان نهضت مشروطیت قرارداشت و این جریان در نهایت توانستند تهران را فتح کنند. وی پس از این پیروزی با هدف تشکیل گروهی در جهت مبارزه با روس ها و آزاد سازی این خطه ازایران مجددا راهی گیلان شد و به این ترتیب بود که نهضت جنگل شکل گرفت. این نهضت توانست انقلاب را از مشروطه خواهی به جمهوری خواهی سوسیالیستی تبدیل

کند اما متاسفانه  این حکومت عمر چندانی نداشت و سقوط کرد. از مهم ترین دلایل این شکست می توان به اختلافات درونی، کمبود منابع مالی، حمله نظامی نیروهای دولت به رهبری خود میرزا و انگلستان و ...اشاره نمود. او پس از همین شکست بود که مجبور شد به کوه ها پناهنده شود. پس از فوت وی نیروهای حکومتی سرش را از تنش جدا کردند و او را در محله سلیمان داراب رشت دفن کردند. آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی امروزه از جاذبه های گردشگری مهم رشت محسوب می شود و سالانه افراد زیادی از آن بازدید می کنند.

https://mrbilit.com/mag/mirza-kuchak-khaan-house/